Jim zichzelf ontwikkelt als R&D Engineer bij ACTRONICS
Nadat Jim recent zijn afstudeerproject bij ACTRONICS uitvoerde, werd hij dit voorjaar niet alleen met een prachtig cijfer, maar ook met een baan beloond. We spraken de 24-jarige Jim Damman om te horen hoe zijn eerste maanden bij ACTRONICS zijn verlopen.
Hoe ben je bij ACTRONICS terecht gekomen?
Het is inmiddels iets meer dan een jaar geleden dat Jim bij ACTRONICS binnenkwam. “Ik was in mijn laatste jaar van mijn opleiding HBO Elektrotechniek op het Windesheim. Dat betekent dat ik opzoek was naar een afstudeerplek. Mijn vader heeft een autoschadeherstelbedrijf en in de vakanties hielp ik hem regelmatig met verschillende klusjes. Toen het gespreksonderwerp uitkwam op mijn zoektocht naar een afstudeerplek, kwam mijn vader met ACTRONICS voor de dag. Omdat ACTRONICS een link heeft met zowel de automotive als met techniek, klonk dit direct heel interessant voor mij. Ik ben dan ook direct op onderzoek uitgegaan en was ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig geworden of ik er mogelijk een afstudeeropdracht kon doen. En dat kon!”
Heb je altijd al een passie voor techniek gehad?
Dat vind ik lastig om te zeggen, maar in mijn onderbewustzijn misschien al wel. Als kind was ik (natuurlijk) al druk met technisch Lego en op de middelbare school was natuurkunde één van mijn favoriete vakken. Voor mij werd het dan ook steeds duidelijker dat een technische opleiding het beste bij mij zou passen, waarbij de uiteindelijke keuze dus is gevallen op Elektrotechniek. Een keuze waar ik totaal geen spijt van heb!
Kun je wat over je afstudeeropdracht vertellen?
Mijn opdracht focuste zich op een specifiek onderdeel die in steeds meer auto’s wordt toegepast: een elektrisch remsysteem, genaamd met MK C1. Bij dit onderdeel zijn de functionaliteiten van de rembekrachtiging, ABS/ESP, en hoofdremcilinder in één component geïntegreerd. Daarnaast is de bekrachtiging met een MK C1 elektrisch in plaats van vacuüm, zoals het normaliter gaat. Mijn opdracht was om te onderzoeken hoe deze functionaliteiten samengevoegd zijn en hoe dit systeem te testen is. Hierbij maakte ik gebruik van reverse engineering om het bestaande onderdeel stapsgewijs te ontleden, de interne werking te begrijpen en de zwakke plekken naar boven te halen. Een super leerzaam project, die ik met een 8 af heb kunnen sluiten!
Inmiddels ben je een vaste kracht bij ACTRONICS. Wat houdt je functie precies in?
Klopt! Ik ben inmiddels aan de slag bij de R&D-afdeling van ACTRONICS als Hardware Engineer. Een erg diverse baan, waar ik bijdraag aan verschillende projecten. Eén van mijn belangrijkste taken de afgelopen tijd was het helpen ontwikkelen van de ‘Hydrotronic’: een unieke in-house ontwikkelde testopstelling. Met deze testoplossing kunnen we middels complexe testscripts de complete hydraulische werking van verschillende ABS-systemen simuleren. Zo kunnen we een nog hoger kwaliteitsniveau aanbieden en kunnen we garanderen dat de werking van dit component na revisie optimaal is. Na uitgebreide tests op R&D, wordt op dit moment het eindproduct stapsgewijs op onze revisieafdeling opgeleverd en geïntegreerd in ons dagelijkse proces.
Je opleiding richtte zich specifiek op elektronica, is het dan niet lastig om ook met hydrauliek bezig te zijn?
Voor het ontwikkelen van een dergelijk testsysteem is kennis van elektrotechniek cruciaal. Maar inderdaad, daar ben je ook andere vaardigheden nodig. Zo’n project doe je natuurlijk ook niet alleen. De R&D-afdeling van ACTRONICS bestaat uit mensen met verschillende achtergronden uit bijvoorbeeld de auto-industrie en werktuigbouwkunde. We werken op onze afdeling iedere dag samen met een team van jonge gasten om oplossingen te bedenken. Hierbij levert iedereen input vanuit zijn eigen vakgebied en expertise aan. Dat werkt niet alleen prettig, maar is ook nog eens super gezellig. We hebben oprecht een leuk clubje bij elkaar!
Wat spreekt je zo aan in dit werk?
Wat ik zelf heel leuk vind is dat ik met heel veel verschillende dingen bezig kan zijn en om de hardware en software bij elkaar kan brengen. Om testopstellingen te maken, ben je bijvoorbeeld ook verschillende software platformen en computers nodig. Dat kan letterlijk gaan om een PC die onderdeel is van de testopstelling, maar ook PLC software, software voor microcontrollers etc. De grote uitdaging bij zo’n testopstelling is om iets te bouwen wat de werking van een auto simuleert. Onze klant stuurt namelijk enkel het defecte onderdeel naar ons op en dus niet de complete auto. Het doel van de testopstelling is het reproduceren van de klacht die de klant ervaart, om na revisie tevens te verifiëren of de storing is opgelost. Om dit uit te zoeken, te puzzelen met mogelijke oplossingen en om te proberen de werking buiten de auto te simuleren, vind ik zelf heel uitdagend en erg gaaf. Dat deze testopstelling vervolgens daadwerkelijk gebruikt wordt om onze revisie-afdeling te ondersteunen en te helpen maakt het extra waardevol!
En de toekomst bij ACTRONICS, hoe zie je die voor je?
Om mijzelf verder te kunnen ontwikkelen en breder te kunnen oriënteren ondersteunt ACTRONICS mij in de masterstudie die ik afgelopen zomer ben gestart. Eén dag per week volg ik namelijk de master System Engineering met als verdieping Automotive op de HAN in Arnhem. Hierbij leer ik over een specifieker werkveld (automotive) een breder scala aan skills die ik in mijn dagelijkse werk kan toepassen. Ik kijk ernaar uit om mijzelf hier verder te ontwikkelen, ook met het oog op de snelle ontwikkelingen en uitdagingen die elektrische auto’s met zich mee gaan brengen. Want ook voor de onderdelen die hierin gebruikt worden zijn we hard mee bezig om revisie-oplossingen te ontwikkelen!